För omväxlings skull hade jag tänkt komma med lite beröm istället för det vanliga gnället.
Den senaste veckan har kontorets produktivitet påverkats negativt av att vi införskaffat PS2-spelet God of War. Detta nu ganska gamla spel är faktiskt helt lysande. Spelmässigt är det bra, inte för svårt, men ändå utmanande. Det är linjärt i handlingen och banorna så orienteringshandikappade människor som jag hänger med. Spelet verkar som en bonus helt sakna laddningstider.
Dessutom är det riktigt snyggt. Sony Santa Monica har verkligen fattat PS2:ans begränsningar. PS2-spel brukar bli ögoncancer-givande orgier i hackande polygonkanter och texturalias på våran HD-tv, men inte God of War. De har sett till att ha förhållandevis lågupplösta texturer utan otrevliga steg som kan aliasa och dessutom varit noggranna med att lägga detaljer som verkligen inte måste vara geometri i texturerna så de filtreras snällt istället för att introducera fula flimriga kanter. Slutligen har de sparat på onödiga spekulära material som också är en källa till visuellt gråt och tandagnissel.
Summan av kardemumman är att jag tycker spelet ser bättre ut än många modernare spel till betydligt fetare hårdvara bara för att de valt att hålla sig till tekniker deras grafiker och hårdvara behärskar riktigt bra. Får hoppas eventuella uppföljare till modernare plattformar håller i hatten vad det gäller illa filtrerade normalmappar på spekulära ytor och pyttedetaljer i polygoner utan vettig antialiasing.
fredag, juli 20, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar