tisdag, december 06, 2005

Ett muggöra, en trisslottsskrapare och ett mongopiller


Vi köpte begagnade skrivbord till vårt nya kontor. Jag sökte igenom hurtsen till mitt bord och fann till min förvåning att det låg kvar lite prylar.
Ett muggöra, en trisslottsskrapare och ett piller det står "Brufen Retard" på. Jag vet inte vad de gör där och varför just de lämnats kvar i lådan. Jag försökte arbeta, men mina tankar vandrade gång på gång tillbaka till sakerna och den gnagande känslan av att de har en historia att berätta för mig.
Kanske var det någon som glömt att ta sina tabletter, skrapat en trisslott och i vredesmod över att inte vinna slagit sönder kaffemuggen? Eller är det kanske en ensam kontorsarbetare som velat lämna ett monument över arbetets tomhet och meningslöshet efter sig i hurtsen? Varför finns inte resten av kaffemuggen där? Varför var det just en trisslottsskrapare som låg där? Kan kanske svaret finnas i pillret?
Det kommer jag aldrig att veta, men det är kanske inte det som är viktigast, utan känslan av mening och samhörighet som infinner sig när man söker i riktiga saker som riktiga människor lämnat efter sig.

Inga kommentarer: