fredag, november 10, 2006

Fotosyntes

Hittade en kul sak hos microsoft research idag. http://labs.live.com/photosynth. Det verkar kunna placera ut bilder i 3d helt utan att behöva gps-data och riktningar.
Man stoppar in en skock bilder och genom att hitta gemensamma detaljer så kan de placeras relativt varandra i rummet. Ju fler bilder man har desto mer välbestämt blir det. Det verkar finnas ungefär hur många användningsområden som helst för detta programmet. Jag kan tänka mig att en och annan miljömodellerare på spelföretag drömmer mardrömmar om detta.

2 kommentarer:

Carl-Johan Sveningsson sa...

Jag fick det demonstrerat för mig av en M$ Vista-tok på Chalmers IT-dag för en dryg månad sedan. På något sätt tror jag inte på konceptet, lite som att Google-kanalerna blir grymt röriga... men annars var det ju en jättehäftig teknik! :-D

laserdavid sa...

Jag tror att det mesta som kan plocka 3d-data ur bilder utan att blanda in människor är användbart. Sen kanske det inte behöver bli någon succé för sortering av semesterfoton eller bildidentifiering.